DEN ONDE SIRKELEN!

Er smerte og ubehag en begrensende faktor i din hverdag?

Smerte tapper oss for energi. Det er slitsomt å ha vondt, og det er slitsomt å oppleve begrensninger i bevegelse og aktivitet. Humøret blir surere og surere når vi føler vi har prøvd alt, uten de varige resultatene.

Det finnes "50 shades of pain". Altså smerter i kroppen av mange, mange forskjellige grunner,  og vil naturligvis ha ulike behandlingsforløp. Vi kan allikevel prøve ut en del fellesnevnere, som kan minske smerte og øke funksjon i det daglige. 

1. Utfordre bevegelse om bevegelse er en begrensende faktor

2. Bevegelse for blodsirkulasjon, både for hele kroppen og spesifikk for smertefullt område. Å få opp pulsen vil sette i gang kroppens eget smertelindrende system. I tillegg produserer kroppen velværehormoner, og du vil i mange tilfeller føle avslapning etter trening.

3. Styrke generelt i kroppen, og spesifikk muskel/ledd som gjør vondt. Alt fra å bryte opp i ensformige daglige bevegelsesmønster, til å stabilisere ledd. Å stabilisere ledd kan innebære å bli jevnere sterk framside/bakside av et ledd, eller å styrke opp støttemuskler som avlaster muskulatur som kompanserer og har blitt overbelastet.

4. Yoga, meditasjon, pusteøvelser og andre aktiviteter som innebærer avslapning.

Personlig synes jeg vi alle bør ha mer tid til å "koble av".  I tillegg til at du kobler av hodet og puster med magen, vil bevisst pust og avslapning (for eksempel ryggliggende på gulv) kunne gi merkbar endring i spenning i muskulatur rundt i kroppen.

5. Punktene ovenfor er viktig også for

 -Følelsen av mestring og kontroll

- Flytte fokus bort fra smerte

-Vedlikehold av funksjon og gradvis progresjon


Vi er utålmodig av natur, og ønsker resultater nå (Helst i går).

Forhåpentligvis vil alle de små stegene gi langvarig effekt.


Det er MANGE veier til rom!